Page 39 - DO47
P. 39
In Voorhout ziet men in de negentiende eeuw nagenoeg eenzelfde beeld. Omstreeks
1900 breidt het bollenareaal uit naar ruim 170 hectare. Hooggelegen duingronden
worden afgegraven voor een verdere groei naar 490 hectare in 1930. Na het hoogtepunt
dringt de woningbouw de bollenteelt terug. In de twintigste eeuw is Voorhout nog wel
een ‘bollendorp’. Van industrialisatie is geen sprake en ook toeristen ziet men er weinig.
De Sassenheimers leven aanvankelijk van tuinbouw en veeteelt. Ook hier komt na 1850
de bollenteelt sterk op. Daarvoor, in 1827 en 1838, wordt melding gemaakt dat baron
Van Pallandt, wonend op Huis ter Leede en bekend als uitstekend hyacintenkweker,
met zijn bloeiende bollen op tentoonstellingen in binnen- en buitenland in de prijzen
valt. Later speelt zijn kleinzoon, Schelto baron van Heemstra een belangrijke rol
in de ontwikkeling van de export van bollen. Door de relatieve groei van welvaart
en bevolking profiteert de middenstand van deze ontwikkelingen. Het wordt een
welvarend bollendorp met veel grote exporteurs. Ten tijde van het hoogtepunt tussen
1900 en 1930 zijn veel bollenvilla’s gebouwd, die ook thans nog beeldbepalende
zijn. In de crisisjaren na 1930 blijkt echter hoe kwetsbaar een dergelijke eenzijdige
economie is. Burgemeester Gouverneur spant zich als eerste sterk in om andere
werkgelegenheid binnen te halen. Hij pleit sterk voor industrialisatie en weet in 1939
Sikkens Lakfabrieken uit Groningen naar Sassenheim te halen. Het uitbreidingsplan
van de gemeente uit 1939 voorziet in verdere aanleg van industrieterreinen, zoals aan
de Industriekade. Na de oorlog komen daar de Jagtlustkade en Sassenheim-Zuid bij.
Inmiddels is Sassenheim geen bollendorp meer.
Woningbouw
HHet hart van Voorhout ligt rond 1800 bij de Nagelbrug aan de Haarlemmertrekvaart.
Door de langzame groei van Voorhout is woningbouw nauwelijks aan de orde.
Toch dringt in de twintigste eeuw de vraag naar (goedkope) woningen zich op. De
in 1923 opgerichte bouwvereniging Herman Boerhaave bouwt als eerste in de
Boerhaavestraat. Echt
grote bouwactiviteiten
vinden in het laatste helft
van de twintigste eeuw
plaats. Na het Kievitspark
(1950-1954) volgen de
Oranjebuurt (1959-1965)
en plannen voor de
Spoorlaan. Aan bouwen
over het spoor denkt men
niet. Dat verandert in de
jaren tachtig. De plannen Het Kievitspark. (Coll. E. van der Hoeven)
39
11-04-13 16:42
DO2013nr47P3041Onafhankelijkheid2.indd 39 11-04-13 16:42
DO2013nr47P3041Onafhankelijkheid2.indd 39

